W teorii i praktyce zarządzania procesowego istnieje wiele różnych sposobów jego wdrażania. Odmienność ta wynika z warunków, w jakich powstawały i były weryfikowane same podejścia do tej metody oraz dopasowania do specyfiki samej organizacji, w której podejście to jest wdrażane.
Przykładowe koncepcje wdrażania zarządzania procesowego zawarto poniżej.
- Podejście R. Talwar [1993]
Etapy wdrożenia:
- Zdefiniowanie strategii organizacji
- Zdobycie i rozwinięcie kompetencji i umiejętności niezbędnych do skutecznej realizacji strategii
- Zaprojektowanie procesów podstawowych wspierających rozwój i wykorzystanie kompetencji organizacji
- Wdrożenie struktury procesowej
- Podejście G.Rummler i A. Brache [2000]
Etapy wdrożenia:
- Sformułowanie strategii organizacji
- Opis i analiza obecnej organizacji
- Opis i analiza obecnie działających procesów
- Przygotowanie mapy procesów oraz ich miar
- Zaprojektowanie struktury organizacyjnej
- Przygotowanie opisu każdej funkcji w strukturze
- Przygotowanie opis stanowisk pracy
- Zaprojektowanie systemu efektywności pracowników dla każdego stanowiska pracy
- Wprowadzenie procesów zarządzania
- Podejście K. Perechuda i W. Cieśliński [2000]
Etapy wdrożenia:
- Identyfikacja procesów dotychczas działających w organizacji
- Segregacja procesów
- Weryfikacja procesów
- Tworzenie map procesów
- Przeszkolenie aktorów organizacyjnych i wdrożenie procesów
- Monitorowanie procesów
- Podejście A. Skowroński [2002]
Etapy wdrożenia:
- Analiza obecnej sytuacji oraz zdefiniowanie ram projektu wdrożenia modelu
- Opis aktualnej struktury organizacyjnej i procesów w organizacji
- Zaprojektowanie struktury organizacyjnej i procesów w organizacji
- Wdrożenie przeprojektowanych procesów
- Zarządzanie procesami i ciągłe ich doskonalenie
- Wdrażanie systemu zarządzania jakością
- Poszukiwanie nowych metodologii mających na celu doskonalenie procesów
- Podejście M.Trocki [2004]
Etapy wdrożenia:
- Organizowanie prac
- Projektowanie procesu
- Wdrożenie procesu
- Nadzór nad realizacja procesu
- Podejście P. Grudowksi [2007]
Etapy wdrożenia:
- Projektowanie procesów
- Wdrażanie procesów
- Nadzorowanie procesów
- Doskonalenie procesów
- Podejście S. Nowosielski [2008]
Etapy wdrożenia:
- Identyfikacja procesów
- Modelowanie procesów
- Wprowadzenie procesów
- Kierowanie procesami i ocena ich funkcjonowania
- Podejście C. Houy, P.Fettke i P. Loos [2010]
Etapy wdrożenia:
- Rozwój strategii w zakresie zarządzania procesami
- Definicja i modelowanie odpowiednich procesów
- Wdrożenie procesów w organizacji
- Realizacja wdrożonych procesów
- Monitorowanie i kontrola realizacji procesów
- Optymalizacja i doskonalenie procesów
We wszystkich koncepcjach wdrażania zarządzania procesowego kluczowe jest projektowanie i wdrażanie procesów organizacyjnych oraz ich nadzór i doskonalenie.
Część badaczy podkreśla też etapy odnoszące się do zmian w strukturze organizacyjnej.
Należy jednak przyznać, że zdecydowana większość autorów traktuje zarządzanie procesowe jako metodę skoncentrowaną przede wszystkim na analizie i ciągłym doskonaleniu procesów – wspierającą organizacyjną efektywność.