Loading...
Zarządzanie procesowe

Etapy wdrażania zarządzania procesowego w organizacji

W teorii i praktyce zarządzania procesowego istnieje wiele różnych sposobów jego wdrażania. Odmienność ta wynika z warunków, w jakich powstawały i były weryfikowane same podejścia do tej metody oraz dopasowania do specyfiki samej organizacji, w której podejście to jest wdrażane.

Przykładowe koncepcje wdrażania zarządzania procesowego zawarto poniżej.

  • Podejście R. Talwar [1993]

Etapy wdrożenia:

  1. Zdefiniowanie strategii organizacji
  2. Zdobycie i rozwinięcie kompetencji i umiejętności niezbędnych do skutecznej realizacji strategii
  3. Zaprojektowanie procesów podstawowych wspierających rozwój i wykorzystanie kompetencji organizacji
  4. Wdrożenie struktury procesowej

 

  • Podejście G.Rummler i A. Brache [2000]

Etapy wdrożenia:

  1. Sformułowanie strategii organizacji
  2. Opis i analiza obecnej organizacji
  3. Opis i analiza obecnie działających procesów
  4. Przygotowanie mapy procesów oraz ich miar
  5. Zaprojektowanie struktury organizacyjnej
  6. Przygotowanie opisu każdej funkcji w strukturze
  7. Przygotowanie opis stanowisk pracy
  8. Zaprojektowanie systemu efektywności pracowników dla każdego stanowiska pracy
  9. Wprowadzenie procesów zarządzania

 

  • Podejście K. Perechuda i W. Cieśliński [2000]

Etapy wdrożenia:

  1. Identyfikacja procesów dotychczas działających w organizacji
  2. Segregacja procesów
  3. Weryfikacja procesów
  4. Tworzenie map procesów
  5. Przeszkolenie aktorów organizacyjnych i wdrożenie procesów
  6. Monitorowanie procesów

 

  • Podejście A. Skowroński [2002]

Etapy wdrożenia:

  1. Analiza obecnej sytuacji oraz zdefiniowanie ram projektu wdrożenia modelu
  2. Opis aktualnej struktury organizacyjnej i procesów w organizacji
  3. Zaprojektowanie struktury organizacyjnej i procesów w organizacji
  4. Wdrożenie przeprojektowanych procesów
  5. Zarządzanie procesami i ciągłe ich doskonalenie
  6. Wdrażanie systemu zarządzania jakością
  7. Poszukiwanie nowych metodologii mających na celu doskonalenie procesów

 

  • Podejście M.Trocki [2004]

Etapy wdrożenia:

  1. Organizowanie prac
  2. Projektowanie procesu
  3. Wdrożenie procesu
  4. Nadzór nad realizacja procesu

 

  • Podejście P. Grudowksi [2007]

Etapy wdrożenia:

  1. Projektowanie procesów
  2. Wdrażanie procesów
  3. Nadzorowanie procesów
  4. Doskonalenie procesów

 

  • Podejście S. Nowosielski [2008]

Etapy wdrożenia:

  1. Identyfikacja procesów
  2. Modelowanie procesów
  3. Wprowadzenie procesów
  4. Kierowanie procesami i ocena ich funkcjonowania

 

  • Podejście C. Houy, P.Fettke i P. Loos [2010]

Etapy wdrożenia:

  1. Rozwój strategii w zakresie zarządzania procesami
  2. Definicja i modelowanie odpowiednich procesów
  3. Wdrożenie procesów w organizacji
  4. Realizacja wdrożonych procesów
  5. Monitorowanie i kontrola realizacji procesów
  6. Optymalizacja i doskonalenie procesów

We wszystkich koncepcjach wdrażania zarządzania procesowego kluczowe jest projektowanie i wdrażanie procesów organizacyjnych oraz ich nadzór i doskonalenie.

Część badaczy podkreśla też etapy odnoszące się do zmian w strukturze organizacyjnej.

Należy jednak przyznać, że zdecydowana większość autorów traktuje zarządzanie procesowe jako metodę skoncentrowaną przede wszystkim na analizie i ciągłym doskonaleniu procesów –  wspierającą organizacyjną efektywność.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najlepsze