Loading...
Zarządzanie procesowe

Jak w krótkim czasie znaleźć sposób na osiągnięcie świetnych rezultatów? Czyli jednominutowe zarządzanie

Nie ma lepszego sposobu na wykorzystanie minuty niż zainwestowanie jej w ludzi. Ludzie, którzy pozytywnie o sobie myślą osiągają dobre rezultaty. O jakich trzech prostych jednominutowych zasadach zapominasz na co dzień? Dzisiaj o celach, pochwałach i przekierowaniach, które skutecznie pomogą Twoim ludziom myśleć o sobie dobrze. Obiecuję, że zasady te sprawdzą się zarówno w Twojej pracy jak i w życiu osobistym.

  • Czy da się dobrze strzelać gole nie widząc bramki? Jednominutowe Cele

Twój pracownik musi wiedzieć i rozumieć czego od niego oczekujesz.

Zgodnie z zasadą Pareto 80% dobrych wyników uzyskuje się podczas realizacji 20% celów. Przedyskutuj cele z pracownikiem, wypracuj konkrety i wybierz te najważniejsze cele do realizacji.

Sformułujcie cele w sposób zwięzły, tak by dało się go przeczytać i przeanalizować w ciągu 1 minuty. Koniecznie opatrz cele datą.

Upewnij się, że zarówno Ty jak i Twój pracownik w jednakowy sposób rozumiecie cel i efekt do którego ma Was doprowadzić.

Zachęć pracownika by wracał do swoich celów każdego dnia i pamiętał o nich. Znajdź sposóby by nakłaniać pracownika do zastanawiania się czy podejmowane na co dzień działania przyczyniają się do realizacji tych celów.

A kiedy pojawią się problemy naucz pracownika umiejętności samodzielnego rozpoznawania i definiowania problemów. Jak? skorzystaj z kilku poniższych pytań.

Zadaj pracownikowi pytanie “Co chcesz aby się wydarzyło?” Jeśli:

  • pracownik nie jest w stanie odpowiedzieć na to pytanie to znaczy, że nie ma problemu i zwyczajnie narzeka. Problem pojawia się wtedy kiedy jest wyraźny rozjazd między tym co dzieje się w rzeczywistości a tym co Twój pracownik chce aby się wydarzyło.
  • jest w stanie odpowiedzieć na to pytanie, zadaj kolejne pytania:
  • “Dlaczego wystąpił problem?” (pytanie o przyczynę)
  • “Jak możemy rozwiązać ten problem?” (pytanie o pomysły na rozwiązania)
  • “Jakie konkretne kroki musimy podjąć, aby go rozwiązać?” (pytanie o działania)

…i Twój pracownik sam zaczyna sobie radzić sobie z problem. Sam generuje rozwiązania, a te dają mu poczucie satysfakcji, skuteczności i samodzielności.

Cele dają początek zachowaniom..  a skutki wzmacniają zachowania.

Po wyznaczeniu jednominutowych celów utrzymuj bliski kontakt z pracownikiem, obserwując jego poczynania (np. analizując raporty)

  • Przyłapuj pracowników na tym co robią dobrze. Jednominutowe pochwały

Przyłapuj pracowników na tym co robią dobrze a pomożesz im w pełni wykorzystać ich własny potencjał.

Gdy tylko zaobserwujesz, że pracownik robi coś dobrze, powiedz mu o tym niezwłocznie.  Nigdy nie czekaj aż nadejdzie czas formalnej oceny. Chwal tak szybko jak to możliwe – Twój pracownik sobie na to zapracował 🙂

Pamiętaj, że jest to szczególnie istotna kwestia w kontekście nowych pracowników i nowych projektów, w ten sposób zbudujesz zaufanie i poczucie pewności siebie u pracownika.

Jak prawidłowo udzielać pochwały?

  • Podkreśl, że sukces pracownika to powód do Twojego zadowolenia i korzyść dla organizacji.
  • Daj pracownikowi chwilę by się zastanowił i pozytywnie pomyślał o swoich osiągnięciach
  • Zachęć pracownika do kontynuowania jego wysiłków, podkreślając że wierzysz w jego kolejne dobre osiągnięcia i zapewnij, że będziesz wspierał go w osiąganiu kolejnych sukcesów

Z czasem Twój pracownik sam zacznie przyłapywać się na tym co robi dobrze i sam siebie chwalić. Nie zdziw się jeśli kiedyś (kiedy Ty o tym zapomnisz) sam zwróci się do Ciebie po słowa uznania 🙂

Nowo budowane poczucie pewności pomaga pracownikowi szybko reagować na zachodzące zmiany i proponować innowacyjne rozwiązania problemów,  a Ciebie – Menedżera zwalnia z konieczności uczestniczenia w procesie podejmowania każdej decyzji.

  • Błędy oczywiście się zdarzają. Jednominutowe przekierowania (reprymendy)

Człowiek to nie zachowania. Człowiek to osoba która kieruje zachowaniami – wspieraj proces uczenia się. Jednominutowe przekierowania mają za zadanie pobudzać do ciągłej nauki, pomagać w odnajdowaniu sposobów jak należy zrobić coś inaczej

Kiedy pracownik popełni błąd – zareaguj. Jak?

Potwierdź fakty i upewnij się że wspólnie określony cel został precyzyjnie zdefiniowany

Jeśli cel nie jest precyzyjnie zdefiniowany – odpowiedzialność za niedopatrzenie leży po Twojej stronie. Ponownie dopracuj cel.

Prawidłowo zastosowane jednominutowe przekierowanie składa się zawsze z dwóch elementów:

Element dotyczący samego błędu

  • Powiedz co czujesz w związku z błędem, wyjaśnij dość dosadnie wpływ błędu na wyniki organizacji  
  • Zrób kilka sekund milczenia dając czas pracownikowi by zrozumiał wagę swego błędu

Element dotyczący samego pracownika,

  • Powiedz pracownikowi, że błąd nie stanowi wyznacznika wartości pracownika
  • Powiedz że pokładasz w pracowniku wiarę i zaufanie i nie spodziewasz się powtórki tego błędu i cieszysz się na myśl o dalszej dobrej współpracy.
  • Podkreśl, że to przekierowanie oznacza definitywne zakończenie tematu raz na zawsze i nie zamierzasz do tego wracać.

Przekierowanie zakończone wyrazami wsparcia pobudza pracownika do szybkiego powrotu na właściwą ścieżkę działania. Dwuelementowa konstrukcja komunikowania błędów zapobiega negatywnym, defensywnym reakcjom po stronie pracownika. Pracownik nie próbuje wypierać się błędu czy przypisać winę innym z organizacji.

Podsumowanie

Dzięki jednominutowym celom każdy wie na czym powinien się skupić. Pochwały wzmacniają poczucie własnej wartości, które pomaga odnieść sukces. Przekierowanie pomaga rozwiązać problem błędów.

Połączenie tych 3 elementów:

  • zapewnia dbałość o zadowolenie pracowników i dbałość o wyniki
  • zwiększa samodzielność pracowników
  • zwiększa zaufanie do pracowników
  • poprawia komunikacja w zespole i organizacji
  • oszczędza czas menedżera – zmniejsza jego zaangażowanie

Jednominutowe zarządzanie przede wszystkim obala mity

  • Praca z menedżerem zamiast pracy dla menedżera
  • Przeciwieństwo odgórnego zarządzania, które funkcjonuje wolno, tłamsi innowacyjność i nie sprzyja inspirowaniu ludzi
  • Myślenie nie jest domeną kierowników, ale wszystkich pracujących w danej organizacji
  • Nie dla okresowych ocen, ocena przeprowadzana jest na bieżąco
  • Przywództwo zamiast rozkazów i kontroli
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najlepsze