Często podkreśla się, że celem zarządzania procesowego jest podtrzymywanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Tymczasem zróżnicowanie celów zarządzania procesowego jest efektem różnic w definiowaniu i rozumieniu samego pojęcia zarządzania procesowego.
Co należy rozumieć pod pojęciem zarządzania procesowego? Przeczytaj o tym w odrębnym artykule.
Zarządzanie procesowe jako metoda zarządzania organizacją osiągnęła już pewien poziom dojrzałości:
- jest szeroko opisywana w literaturze,
- są jej poświęcone wyspecjalizowane czasopisma naukowe (np. „Business Process Management Journal”) i konferencje,
- na wielu uniwersytetach oferowane są osobne specjalności o tej tematyce,
- rośnie liczba praktycznych zastosowań metody w przedsiębiorstwach.
Jakie można wskazać cele zarządzania procesowego?
Do najczęściej wymienianych celów zarządzania procesowego zalicza się:
- dostosowanie procesów biznesowych do strategicznych celów organizacji i potrzeb klientów,
- poprawa efektywności organizacyjnej,
- doskonalenie wyników biznesowych,
- usuwanie barier między grupami funkcyjnymi i spajanie organizacji,
- poprawa jakości wspólnego uczenia się w ramach organizacji oraz między organizacją a jej otoczeniem,
- kontrola i poprawa procesów w organizacji,
- poprawa jakości produktów i usług,
- określenie możliwości wykorzystania technologii do wsparcia działania organizacji,
- określenie możliwości outsourcingu.