Osiągnięcie pełnych korzyści, których może dostarczyć wdrożenie w organizacji zarządzania procesowego, wymaga spełnienia kilku podstawowych warunków.
Organizacja wdrażająca zarządzanie procesowe powinna kłaść nacisk na 5 niżej wymienionych elementów:
- powszechność (pervasiveness) – konieczność zrozumienia oraz wprowadzenia w życie zasad zarządzania procesowego w całej organizacji,
- własność (ownership) – wszystkie procesy powinny mieć jasno określonego właściciela / kierującego zespołem procesowym, odpowiedzialnego za realizację celów procesów i jego ciągłe doskonalenie,
- dokumentację (documentation) – konieczność zdefiniowania standardowych dokumentów (takich, jak np.: wewnętrzne miary procesów, sposoby obiegu dokumentów, procedury) spełniających oczekiwania uczestników procesów,
- pomiar (measurement) – konieczność oceniania efektywności procesów za pomocą miar, uporządkowanych według kategorii: jakości, kosztu i czasu,
- przegląd (inspection) – odpowiedzialność właściciel procesu za monitorowanie procesu (identyfikowanie luk procesowych oraz ich likwidowanie).