Loading...
Zarządzanie procesowe

5 poziomów dojrzałości procesowej organizacji

Elementem ściśle związanym z zarządzaniem procesowym w organizacji jest określenie jej dojrzałości procesowej. Poziom dojrzałości procesowej można wyznaczyć poprzez określane etapu wdrażania podejścia procesowego w organizacji. Wyszczególnia się 5 poziomów dojrzałości procesowej.

 

1. Poziom pierwszy (funkcjonalny zamęt)

  • Brak świadomości, że realizowana praca przebiega lub przebiegać może w formie procesów
  • Procesy nie są formalnie zidentyfikowane (raczej przypadkowe procesy)
  • Wyczuwalny chaos organizacyjny
  • Trudno jasno przypisać odpowiedzialności za poszczególne czynności do odpowiednich ról i funkcji
  • Sposób realizacji poszczególnych czynności niejasno opisany i udokumentowany, a co za tym idzie zazwyczaj czynności te nie są wykonywane w powtarzalny sposób
  • Brak systemu motywacyjnego uzależnionego od osiąganych wyników
  • Pomiar rezultatów nie jest dokonywany
  • Wyraźny podział firmy na piony i funkcje w świadomości pracowników
  • Nieprzewidywalność (doraźna modyfikacja procesów)
  • Duże uzależnienie od możliwości indywidualnych pracowników
  • Efektywność procesów przewidywalna najwyżej na poziomie indywidualnego projektu, a nie w ramach całej organizacji

 

2. Poziom drugi (poszukiwanie powtarzalności)

  • Pojawiająca się świadomość, że czynności realizowane przez poszczególne funkcje mają na siebie wpływ
  • Praca realizowana w ramach jednego departamentu stanowi punkt wyjścia dla innego departamentu zaangażowanego w ten sam ciąg czynności – czyli w ten sam proces
  • Czynności powtarzalne
  • Brak opisów poszczególnych procesów oraz ich miar stanowiących podstawę do zarządzania procesami (procesy powtarzalne ale nieudokumentowane)
  • Początki wprowadzania mechanizmów kontrolnych związanych z wynikami procesów w tym z kosztami i jakością
  • Pojawiająca się praktyka i eksperymentowanie w celu poszukiwania możliwości powtarzania działań w ramach procesów
  • Pojawiająca się  możliwość poprawiania procesów i dokumentowania ich głównych parametrów

 

3.  Poziom trzeci (pełna powtarzalność)

  • Pełna świadomość istnienia procesów ugruntowana dokumentacją składającą się zazwyczaj z map procesów oraz opisów poszczególnych kroków, które są powtarzalne i często zautomatyzowane
  • Formalne identyfikowanie i definiowanie wszystkich procesów organizacji
  • Brakujący system miar zapewniający informację o tym, czy cele procesów są realizowane
  • Początki funkcjonowania systemu procesów generujących oczekiwane i powtarzalne wyniki
  • Podnosząca się świadomość pracowników (szkolenia)
  • Pomiary wyników obejmujące cały system procesów
  • Prace projektowe w ramach procesów standaryzowane, stabilne i powtarzalne

4.  Poziom czwarty (zarządzanie procesami)

  • Pełna świadomość zachodzących w organizacii procesów
  • Procesy identyfikowane, definiowane oraz wizualizowane
  • Zdefiniowany system pomiarowy procesów
  • Informacje pochodzące z pomiarów procesów nieprzekładane na decyzje podejmowane przez kierownictwo –  organizacja nie osiąga głównej korzyści płynącej z procesowego podejścia do zarządzania – ciągłego doskonalenia
  • Analiza rezultatów procesów oraz ich usprawnianie wspierane przez systemy informatyczne
  • Dobrze funkcjonująca procesowa struktura organizacyjna
  • Powstająca koncepcja systemu motywacyjnego opartego na wynikach procesów
  • Stosowanie pomiarów efektywności procesów umożliwiające identyfikację zagrożeń i podejmowanie skutecznych działań korygujących dostosowania strukturalne

 

5.  Poziom piąty (poszukiwanie doskonałości)

  • Organizacja w pełni świadoma procesów w niej zachodzących
  • Cele strategiczne organizacji skaskadowane na cele poszczególnych procesów
  • System pomiarowy dostarcza kierownictwu informacji wykorzystywanej do zwiększania efektywności poprzez działania usprawniające
  • Aktywnie działający cykl ciągłego doskonalenia jako perpetuum mobile. Sprawny system zarządzania procesami będący narzędziem ciągłego dążenia do doskonałości
  • Istotne zaangażowanie pracowników w usprawnianie procesów
  • Kultura organizacyjna wspierająca usprawnianie procesów

Organizacje, które nie rozpoczęły wdrażania podejścia procesowego znajdują się w fazie tzw. funkcjonalnego zamętu, ich procesy nie są formalnie zidentyfikowane i dominuje działanie w tradycyjnej, funkcjonalnej strukturze.

Organizacje, które zarządzają procesami, znajdują się w różnych fazach dojrzałości, od poszukiwania dojrzałości aż do poszukiwania doskonałości.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najlepsze